حدود مسئولیت شرکا

شرکت مختلط سهامی- حدود مسئولیت شرکا همانگونه که از تعریف فوق بر می آید دو نوع شریک در شرکت فوق وجود دارد و مسئولیت هر گروه نیز متفاوت می باشد که به بیان آن می پردازیم:

ماده ۱۶۲ (ق.ت) می گوید: (…شرکای سهامی…مسئولیت آنها تا میزان همان سرمایه ای است که در شرکت دارند…) بنابراین گروه اول از شرکا که سرمایه شرکت را تامین می کنند به صراحت ماده مذکور فقط تا میزان سرمایه خود ه در شرکت گذاشته اند مسئولیت دارند و در صورتی که تمام سرمایه تعهد شده خود را به شرکت نداده باشند در صورت ورشکستگی مدیر تصفیه ما بقی آن را از آنان وصول خواهد کرد. در این خصوص ماده ۱۷۳ (ق.ت) می گوید: (هرگاه شرکت مختلط سهامی ورشکسته شود و شرکای سهامی تمام قیمت سهام خود را پرداخت نکرده باشند مدیر تصفیه آنچه را که بر عهده آنها باقی است وصول می کند.) و در صورتی هم که شرکت به طریقی غیر از ورشکستگی منحل شود ماده ۱۷۴ ق.ت تصریح دارد که: (…هر یک از طلبکاران شرکت می توانند به هر یک از شرکای سهامی که از بابت قیمت سهام خود مدیون شرکت رجوع کرده در حدود بدهی آن شری طلب خود را مطالبه نمایند. مادام که شرکت منحل نشده طلبکاران برای وصول طلب خود حق رجوع به هیچ یک از شرکای سهامی را ندارند.)

در خصوص شریک ضامن ماده ۱۶۲ ق.ت اشعار می دارد: (شریک ضامن کسی است که سرمایه او به صورت سهام در نیامده و مسئول کلیه قروضی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود و در صورت تعدد شریک ضامن مسئولیت آنها در مقابل طلبکاران و روابط آنها با یکدیگر تابع مقررات شرکت تضامنی خواهد بود)

بنابراین بر خلاف شرکا دسته اول شرکا تضامنی چون اعتبار و کار و صنعت خود را به شرکت می آورند بر همین مبنا هم مسئولیت دارند در صورتی که سرمایه شرکت نتواند پاسخ بدهی های شرکت را بدهد خود آنها از دارایی خود باید آن را جبران نمایند. و در واقع همان مقررات شرکت تضامنی در اینجا حاکم می باشد.

2 دیدگاه در “حدود مسئولیت شرکا

  1. سلام و خسته نباشید می خواستم بدونم برای شرکتی که حدود شش سال پیش ثبت شده و فعالیتی نداشته و تکالیف مالیاتی انجام نداده باید چه افدامی بکنه و اگر بخواد در سال ۹۵ فعالیت کنه آیا مشکلی از لحاظ مالیاتی براش پیش میاد و اینکه باید چه اقدامی انجام بده

    1. با سلام. پاسخ سوال شما با پرسیدن سوالاتی از قبیل اینکه شرکت مورد نظر کد اقتصادی دارد؟ و مالیات دو در هزار شرکت را بعد از ثبت پرداخت نموده اید؟ و یا دفاتر قانونی پلمپ را هر ساله تهیه کرده اید، بستگی دارد. بنابراین لطفاً با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۶۲۳۰۱۰ تماس فرمایید تا اطلاعات و مشاوره ی لازم در این خصوص را دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید