Confusingly similar mark (علامت مشابهی که ایجاد اشتباه و ابهام کند)

این اصطلاح در بند (۱) ماده ۶ مکرر کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی آمده است. به موجب این بند از ماده فوق الاشاره، کشورهای اتحادیه متعهد می شوند خواه رأساً اگر قانون داخلی کشورهای اجازه دهد خواه طبق تقاضای کتبی ذی نفع، علامت صنعتی یا تجاری که آن علامت تشکیل یافته است از نقل یا تقلید یا ترجمه ای که مؤثر در ایجاد اشتباه نسبت به علامتی است که مقام صالح کشور ثبت کننده یا استعمال کننده، معتقد باشد که آن علامت از علائم مشهوره است و آن علامت مشهوره متعلق به شخصی است که می تواند از کنوانسیون حاضر استفاده کند تو آن علامت را برای هرنوع کالا یا کالای مشایه به کار ببرد، را رد کنند و یا ثبت آن را باطل سازند و یا استعمال آن علامت را ممنوع کنند. با علامتی که قسمت اصلی آن شامل نقل علامت مشهور یا تقلید از آن
می باشد به طوری که مؤثر در ایجاد اشتباه با آن گردد نیز به همین ترتیب رفتار خواهد شد.
در حقوق داخلی ایران ، با توجه به ماده ۹ قانون ثبت علائم و اختراعات، در صورتی که علامت قبلاً به اسم دیگری ثبت شده و یا شباهت علامت با علامت دیگری که ثبت شده است به اندازه ای باشد که مصرف کنندگان عادی یعنی اشخاصی را که اطلاعات مخصوصی ندارند به اشتباه بیاندازد، اداره مالکیت صنعتی آن را رد می نماید . براساس تبصره ۲ ماده ۵ آیین نامه، این قانون در مورد علامت تجاری شباهت مذکور در ماده ۹ قانون ممکن است از لحاظ شکل ظاهر یا تلفظ یا کتابت یا به هر کیفیت دیگری باشد که مصرف کنندگان عادی را به اشتباه بیاندازد.

نوشته شده در