patent Infringement (نقض حقوق مربوط به اختراع)

اگر کسی اختراع مربوط به دیگری را کپی کند یا اختراع ثبت شده دیگری را بدون اجازه وی توزیع کرده یا بفروشد مرتکب نقض حقوق مربوط به اختراع شده است و صاحب حق انحصاری می تواند علیه او در مرجع قضایی طرح دعوی کند.
خلاصه این که هرگاه کسی بدون اجازه دارنده ورقه اختراع یا نماینده قانونی به حقوق انحصاری مربوط به اختراع وی تجاوز کند، دارنده حق می تواند علیه او طرح دعوی حقوقی و کیفری نماید.
در حقوق داخلی ایران نیز باین اختیار و حق برای دارنده ورقه اختراع پیش بینی شده است که در صورت نفض حقوق وی به مرجع قضائی مراجعه کند.
با توجه به مو اد ۶۳ و ۶۴ آیین نامه اصلاحی، مالک علائم تجارتی و همچنین صاحب ورقه اختراع و یا قائم مقام قانونی آنان می توانند تحت شرایطی به نزدیکترین دادگاه مراجعه و درخواست صورت مشروحی از محصولاتی را که به ادعای آنها با حق حاصل از علامت تجارتی و یا اختراع آنها مخالف است بنمایند.
همچنین در دعاوی که راجع به حقوق حاصله از ثبت علامت تجارتی و یا حق ثبت اختراع اقامه می شود، معترض در دعاوی حقوقی و شاکی خصوصی در دعاوی جزایی می توانند در هر موقع از مراجع قضایی که موضوع آنها مطرح است صدور قرار تأمین دلیل یا توقیف محصولات تقلبی و تقلیدی یا تقاضای صدور قرار دستور موقت نسبت به عدم ساختت یا فروش یاورود اجناس تقلبی یا تقلیدی را بنماید و مراج قضایی مزیور موظفند نسبت به تقاضای نامبرده موافقت نمایند.

 

نوشته شده در