Innovation (نوآوری، ابتکار)

نوآوری تبدیل یک اختراع به یک محصول یا فرآیند تجاری و قابل فروش است. به عبارت دیگر در واقع تجاری کردن موفقیت آمیز یک اختراع را نوآوری گویند. عمده دلایلی که یک شرکت مبادرت به نوآوری می نماید عبارتند از:
۱- بهبود ساخت فرآیندها به منظور صرفه جویی هزینه ها و ارتقای کیفیت تولیدات.
۲- عرضه محصولات جدید به منظو ر تأمین نیازهای مصرف کننده.
۳- ماندن در بازار رقابت و توسعه سهم بازار در رابطه با محصولات تولیدی.
۴- تضمین این امر که تکنولوی توسعه یافته و از این حیث می تواند پاسخگوی نیازهای عملی افراد جامعه باشد.
۵- رهایی از وابستگی به تکنولوژی شرکت های دیگر.
با توجه به مراتب فوق الاشاره تفاوت بین innovation و invention مشخص می گردد زیرا اختراع در یک معمای کلی عبارتست از یک راه حل جدید و ابتکاری برای حل یک مسئله تکنیکی و نوآوری تجاری کردن اختراع است.
در خاتمه لازم به ذکر است که اکثر اوقات این دو اصطلاح به صورت مترادف به کار برده می شوند.

 

نوشته شده در