Certificate of invention (گواهینامه اختراع)

هرگاه اظهارنامه ثبت اختراع حاوی شرایط شکلی و ماهوی مقرر در قانون و آیین نامه مربوط باشد اداره مالکیت صنعتی تحت شرایطی گواهینامه یا ورقه اختراع را صادر می کند.
به موجب بند (۴) ماده (۱) کنوانسیون پاریسف منظور از ورقه یا گواهینامه اختراع، انواع مختلف ورقه های اختراع صنعتی است که قوانین کشورهای اتحادیه آن را شناخته باشد مانند ورقه های اختراع وارداتی، ورقه های اختراع تکمیلی و ورقه های اختراع و گواهینامه های الحاقی و غیره.
به موجب ماده ۲۶ قانون ثبت علائم و اختراعات، هر قسم اکتشاف یا اختراع جدید درشعب مختلفه صنعتی یا فلاحتی به کاشف یا مخترع آن حق انحصاری می دهد که بر طبق شرایط و در مدت مقرر در این قانون از اکتشاف یا اختراع خود استفاده نماید مشروط بر این که اکتشاف یا اختراع مزبور مطابق مقررات این قانون در ادراه ثبت اسناد تهران به ثبت رسیده باشند.

نوشته ای که در این مورد اداره ثبت اسناد تهران می دهد ورقه اختراع نامیده می شود. بر اساس ماده ۳۱ آیین نامه اجرای قانون ثبت علائم و اختراعات، پس از ثبت اختراع ورقه اختراعی که به صاحب اختراع یا نماینده او دادهمی شود باید شامل نکات زیر باشد:
۱- شماره ثبت اختراع
۲- تاریخ ثبت اختراع
۳- شماره دفتر اظهارنامه
۴- موضوع اختراع
۵- تاریخ تسلیم اظهارنامه
۶- نام و نشانی کامل صاحب اختراع و وکیل او
۷- نشانی صاحب اختراع در ایران
۸- مدت اعتبار ورقه اختراع
۹- شماره ثبت و مدت اعتبار ورقه اختراع در خارجه
۱۰- امضای رئیس شعبه ثبت علامت تجارتی و اختراعات
۱۱- امضای مدیر کل ثبت
۱۲- شماره و تاریخ صدور ورقه اختراع
یک نسخه از توصیف اختراع و خلاصه آن و نقشه ها یه وسیله قیطان یا منگنه به ورقه اختراع ملصق و مهر می شود.
همچنین بر اساس ماده ۳۳ آیین نامه فوق الاشاره، در ظرف سی روز پس از ثبت هر اختراع، اداره مربوطه ثبت آگهی که شامل مراتب زیر است منتشر خواهد نمود:
۱- شماره ثبت اختراع
۲- مدت اعتبار ورقه اختراع
۳- نامه صاحب اختراع و نشانی کامل او
۴- موضوع اختراع
آگهی مزبور به امضای رئیس شعبه ثبت علائم تجاری و اختراعات در روزنامه رسمی کشور منتشر خواهد شد.

 

نوشته شده در