اختراع به ایده و تفکری نو می گوییم که حاصل فکری فرد مخترع می باشد .
در واقع اختراع به ایده ای می گوییم که جدید و قابل استفاده در صنعت باشد .
در صورتی که اختراع جدید و قابل استفاده در صنعت باشدمی توان آن را به ثبت رساند .
معمولا اختراعات از جایی به ذهن افراد مخترع می رسد که مشکل رفع نیاز انسان ها احساس می شود .
اختراعی که در صنعت خاصی کاربرد داشته باشد برای به ثبت رسیدن نباید نزد فرد عادی در آن صنعت مشخص باشد .
اما یک نوع اختراع داریم که آن را کاربردی می نامیم .
چنین اختراعی در صنعت قابل ساخت می باشد و می توان از آن استفاده کرد .
زمانی که اختراعی توسط فرد مخترع شکل می گیرد ، آن فرد می تواند اختراع مورد نظر را ثبت کند .
با این کار گواهینامه ثبت اختراع را بدست می آورید .
گواهینامه اختراع سند مالکیت فرد نسبت به اختراع خود می باشد که تحت حمایت کامل قانون قرار می گیرد .
در واقع ثبت اختراع قراردادی است که میان دولت و فرد مخترع به صورت دو جانبه عقد می شود .
در ادامه به بررسی مراحل ثبت اختراع می پردازیم با ما همراه باشید .
مراحل ثبت اختراع اینترنتی
برای این کار وارد سایت سازمان ثبت اسناد می شوید و اقدام به ثبت اظهارنامه خود می کنید .
پس برای این کار دکمه ثبت اظهارنامه الکترونیک را کلیک کنید .
در صورتی که عملیات مربوط به ثبت نام را از قبل انجام دادید با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور وارد شوید .
در غیر این صورت روی دکمه ی ثبت نام کاربر جدید کلیک کنید .
4 گزینه برای انتخاب شخص وجود دارد که از قرار زیر است :
شخص حقیقی _ مالک ، وکیل : شخصی که دارنده حق امضا ، مالک ، وکیل ، مخترع و می باشد و دارای تابعیت ایرانی است این گزینه را برمی گزیند .
شخص حقوقی _ مؤسسات غیرتجاری و نهادهای دولتی و غیر دولتی و شرکت ها : این گزینه مخصوص اشخاص حقوقی است که مالک یا وکیل می باشند .
شخص حقیقی _ غیر ایرانی : این گزینه برای افرادی است که تابعیت ایران دارند ولی غیر ایرانی می باشند و مالک ، مخترع و یا طراح می باشند .
شخص حقوقی _ غیر ایرانی : این گزینه مخصوص اشخاص حقوقی با تابعیت ایرانی می باشد که در اصل غیر ایرانی هستند و به عنوان مالک می باشند .
بعد از این که مورد انتخاب شد باید اطلاعات مربوط به آن تکمیل شود .
در مرحله ی بعد باید مدارکی که لازم است پیوست شود را اضافه کنیم .
مرحله ی بعدی مرحله تأیید اطلاعات حساب کاربری یعنی شماره تلفن و ایمیل وارد شده در مرحله اول می باشد .
برای اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده این اطلاعات نمایش داده می شود .
شما می توانید با انتخاب گزینه تأیید این اطلاعات را به ثبت برسانید .
سپس با گرفتن پیغام تأیید اطلاعات شما گزینه بلی را انتخاب می کنید .
در مرحله بعد پیامی مبنی بر اطلاعات کاربری و رمز عبور برایتان ارسال می شود .
شما با انتخاب گزینه مشاهده اقرارنامه فرمی را می بینید که باید با دقت تمام مطالعه کنید .
اگر این اقرارنامه خوانده شده مورد تأییدتان بود یک نسخه چاپی از آن تهیه کنید .
به دفتر ثبت اسناد رسمی مراجعه می کنید و گواهی امضا را دریافت کنید .
برای فعال سازی حساب کاربری خود گزینه تأیید حساب کاربری با گواهی امضا را انتخاب کنید .
زمانی که اظهارنامه را با اطلاعات خواسته شده در سایت وارد کردید می توانید از طریق ایمیل از نتایج با خبر شوید .
در صورتی که در اطلاعات وارد شده مشکلی باشد به متقاضی اعلام می شود .
تا نسبت به رفع آن در مدت 30 روز اقدامات لازم را انجام دهد .
برای دریافت پاسخ سوالات خود به صفحه ی پرسش و پاسخ در این سایت مراجعه کنید .
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.