Amendment of a pate application (اصلاح اظهارنامه ثبت اختراع)

همان طور که در ماده ۲۶ معاهده همکاری ثبت اختراع آمده است، هیچ اداره تعیین شده ای نمی تواند اظهارنامه بین المللی را به دلیل عدم رعایت الزامات مقرر در این معاهده و آیین نامه رد نماید مگر این که ابتدا به متقاضی جهت تصحیح آن فرصتی در حد و مطابق آیین کاری که در قانون ملی برای اظهارنامه ملی در موارد مشابه یا قابل مقایسه، مقرر است اعطاء نماید.
در بند (ب) ماده ۵ طرح ثبت اختراع پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی، این اختیار برای مخترع پیش بینی شده است که تا زمانی که اظهارنامه او مورد موافقت قرار نگرفته است، اظهارنامه خود را اصلاح مشروط بر این که اصلاح از توضیح اظهارنامه نخستین تجاوز نکند.
براساس ماده ۶ آیین نامه اصلاحی قانون ثبت علائم و اختراعات، در موارد زیر درصورتی که در ظرف ۱۵ روز بعد از وصول اظهارنامه معلوم گردد که تقاضای ثبت قابل قبول نیست یا درخواست کننده در مدت مقرر در تکمیل آن اقدام ننماید شعبه ثبت شرکت ها و علائم تجارتی و اختراعات کتباً رد تقاضا را با ذکر علل به درخواست کننده ثبت ابلاغ خواهد نمود.
همان طور که در ماده ۸ آیین نامه فوق آمده است، هرگونه اصلاحی که به وسیله در خواست کننده ثبت بعد از انتشار آگهی به عمل آید به وسیله تقدیم اظهارنامه جدید صورت می گیرد. این اظهارنامه به ترتیب مقرر در ماده ۵ این آییننامه مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. و هرگاه اصلاحات و تغییرات مورد تقاضا مورد قبول اداره ثبت علائم واقع شود به وسیله آگهی جدید به اطلاع عامه خواهد رسید.
براساس ماده ۱۹ آیین نامه اصلاحی قانون ثبت علائم و اختراعات، از تاریخ وصول اظهارنامه به دفتر، متصدی شعبه اختراعات در ظرف ۱۵ روز اظهارنامه و ضمائم آن را از لحاظ تطبیق با مقررات قانون و مواد آیین نامه حاضر مورد مطالعه قرار می دهد و در صورتی که نواقصی در اظهارنامه یا ضمائم مشاهده شود مراتب را کتباً به درخواست کننده اطلاع داده و ضمناً مهلتی درحدود دو ماه اگر درخواست کننده ساکن ایران باشد و یا شش ماه، اگر ساکن خارجه باشد جهت رفع نواقص مزبور تعیین خواهد کرد. در صورت عذر موجه شعبه ثبت علائم و اختراعات مهلت مذکور را فقط برای یک بار تمدید می نماید.
چنانچه درخواست کننده در طرف مهلت مقرر نواقص مزبور را رفع ننماید یا اظهارنامه با مقررات قانون منطبق نباشد شعبه ثبت علائم و اختراعات اظهارنامه ناقص را با ذکر دلیل رد نموده مراتب را کتباً به درخواست کننده ابلاغ خواهد نمود.
درخواست کننده می تواند نسبت به رد اظهارنامه با رعایت مهلت مقرره در قانون به دادگاه اعتراض نماید.

 

نوشته شده در