to check an application (کنترل و بررسی کردن یک اظهارنامه)

براساس ماده ۱۰ معاهده همکاری ثبت اختراع، اظهارنامه بین المللی باید به اداره دریافت کننده معین تسلیم شود که این دفتر آن را طبق مقررات این معاهده و آیین نامه کنترل و بررسی خواهد کرد.
در حقوق داخلی براساس ماده ۳ آیین نامه اصلاحی اجرای قانون ثبت علائم و اختراعات، دریافت کننده اظهارنامه مقدمتاً صحت تنظیم آن را مورد رسیدگی قرار می دهد.
براساس ماده ۵ آیین نامه، هر اظهار نامه ظرف ۱۵ روز از تاریخ وصول از جهات زیر مورد بررسی قرار می گیرد:
۱- از لحاظ شکل برای ملاحظه این که درخواست و ضمائم آن مطابق اصول پیش بینی شده در قانون و این آیین نامه می باشد. اگر نقایصی در اظهارنامه مشاهده شود مراتب به درخواست کننده کتباً اخطار می شود تا در موعد مناسب (نسبت به ساکنین در ایران تا دو ماه و نسبت به ساکنین در خارجه تا شش ماه) اقدام به رفع آنها بنماید. چنانچه مدت مزبور کافی نباشد درخواست کننده می تواند فقط برای یک مرتبه استمهال نماید.
۲- از جعت تطبیق طبقه ای که درخواست کننده ثبت علامت جهت کالای خود ذکر نموده با طبقات مربوط به نوع کالا . در صورت عدم مطابقت کالا یا طبقه مندرج در اظهارنامه از درخواست کننده ثبت دعوت خواهد شد تا در اصلاح طبقه بندی کالای مشروحه اقدام نماید.
۳- از لحاظ مطابقت علائم با شرایط مقرره در قانون و این آیین نامه.
براساس تبصره یک ماده ۵ آیین نامه، از لحاظ امتیاز و تشخیص مذکور در ماده یک قانون نام های عام محصولات یا اسامی جغرافیایی که خریدار را نسبت به مبدأ و کیفیت محصولات گمراه کند علامت مشخصه تجارتی محسوبنمی شود.
همچنین با توجه به تبصره ۲ ماده فوق، در مورد علامت تجارتی شباهت مذکور در ماده ۹ قانون ممکن است از لحاظ شکل ظاهر، یا تلفظ یا کتابت یا به هر کیفیت دیگری باشد که مصرف کنندگان عادی را به اشتباه نیندازد.
همان طور که در مواد ۷ و ۸ و ۹ آیین نامه فوق آمده است، اگر در ظرف ۱۵ روز بعد از وصول اظهارنامه معلوم گردد که تقاضای ثبت قابل قبول نیست یا در خواست کننده در مدت مقرر در تکمیل آن اقدام ننماید شعبه شرکت ها و علائم تجارتی و اختراعات کتباً رد تقاضا را با ذکر علل به درخواست کننده ثبت ابلاغ خواهد نمود.
اگر تقاضای ثبت بعد از بررسی و کنترل مورد قبول قرار کیرد براساس ماده ۷ آیین نامه، یک آگهی در روزنامه رسمی منتشر خواهد شد. سی روز بعد از انتشار آگهی اداره مالکیت صنعتی مکلف است در صورت عدم اعتراض علامت را به ثبت برساند. با توجه به مواد ۲۸ و ۲۹ آیین نامه، شعبه ثبت علائم و اختراعات پس از دریافت اظهارنامه صحت تشریفات آن را مورد رسیدگی قرار داده و از تاریخ وصول اظهارنامه به دفتر، متصدی شعبه اختراعات، ظرف ۱۵ روز اظهارنامه و ضمائم آن را از لحاظ تطبیق با مقررات و آیین نامه حاضر مورد مظالعه قرار می دهد و در صورت نقص در اظهارنامه یا ضمائم مراتب را کتباً به درخواست کننده اطلاع و به او مهلت اعطاء می کند و بالاخره اگر درخواست کننده رفع نقص نکند یا اگر اظهارنامه با قوانین و مقررات مطابقت نکند رد می شود.

 

نوشته شده در