استعلام نام شرکت

استعلام نام شرکت

در این مقاله قصد داریم تا شما متقاضیان ثبت شرکت را با استعلام نام شرکت و مفهوم آن ، طریقه استعلام نام ، شرایط و ضوابطی که در انتخاب نام شرکت باید در نظر داشته باشید ، مراحل پس از استعلام نام و موارد مربوط به آن بیشتر آشنا کنیم .

گفتیم که اشخاص به دو قسم اشخاص حقیقی و حقوقی تقسیم می شوند که هر شخصیت باید نامی داشته باشد تا با آن شناخته شود .
اشخاص حقوقی نیز پیش از ثبت و طی مراحل مربوط به آن ، در ابتدا باید اقدام به انتخاب نامی مناسب برای شخص حقوقی ( شرکت ها ) کنند .

نام یک شرکت ، معرف حوزه فعالیتی آن است و در انتخاب آن باید در نظر داشت که نباید از نام های تکراری برای ثبت شخصیت استفاده نمود .
به عبارتی دیگر در انتخاب نام شرکت باید آن گروه از مردمی که در آینده مشتریان شما خواهند بود را در نظر داشته باشید تا نامی مناسب انتخاب نمایید چرا که نام یک شرکت تأثیر به سزایی در بازار یابی شما خواهد داشت .

انتخاب نام نسبت به سالیان اخیر دشوار تر هم شده چرا که با ترویج ثبت شرکت ، نام های بسیاری به ثبت رسیده اند و اداره ثبت شرکت ها به منظور رعایت حقوق شرکت های ثبت شده ، امکان ثبت نام های تکراری را از متقاضیان سلب کرده است .

استعلام نام شرکت

طریقه استعلام نام شرکت

فرصت های خود را برای انتخاب نام شرکت بدون در گرفتن استعلام نام اتلاف نکنید چرا که حتی در صورتی که بهترین نام ها را انتخاب کرده باشید ، اگر تکراری باشد یا با نام شرکتی مشابهت داشته باشد امکان ثبت نخواهید داشت .
در این قسمت قصد بر آن داریم تا شما را با روش های استعلام نام شرکت به طور کامل آشنا نماییم .

استعلام نام شرکت از طریق روزنامه رسمی

با مراجعه به سامانه روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران و تکمیل و وارد نمودن اطلاعات خواسته شده در سایت ، اگر شرکتی وجود داشته باشد را به شما نشان خواهد داد .

سامانه روزنامه رسمی تمامی اطلاعات اشخاص حقوقی ثبت شده من جمله نام شرکت ، موضوع شرکت و بر حسب تغییرات ، آگهی های مربوطه را در این سامانه قرار داده است که این خدمت نیازی به عضویت در روزنامه رسمی نداشته و به صورت رایگان انجام می پذیرد .

برای آن که بتوانید برای استعلام نام شرکت به سامانه روزنامه رسمی بروید ، باید به نشانی https://www.rrk.ir مراجعه نمایید .
در بخش صفحه اصلی – آگهی های قانونی و در آخر نسبت به تکمیل اطلاعات خواسته شده اقدام نمایید تا تمامی تغییرات و آگهی های مربوط به شرکت برای شما نمایان باشد .

استعلام نام شرکت از طریق سامانه شناسه ملی

از دیگر سایت های معتبر برای استعلام نام شرکت ، وضعیت فعالیت شخصیت حقوقی و آگاهی از آخرین کد پستی آن سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور به نشانی https://ilenc.ssaa.ir  می باشد .
پس از مراجعه به سامانه مذکور حتما باید یکی از سه اطلاعات درخواستی را که شامل شناسه ملی ، شماره ثبت و نام شرکت است را وارد نمایید تا اطلاعات مربوط به شرکت برای شما قابل رؤیت باشد .

همچنین شما از طریق این دو سامانه مذکور می توانید قانونی بودن اشخاص حقوقی را نیز دریابید .

چه شرایط و ضوابط هایی برای انتخاب نام شرکت باید در نظر گرفته شود ؟

  • تکراری نباشد و به ثبت نرسیده باشد .
  • نام انتخابی برای شخصیت حقوقی باید ریشه و معنای فارسی داشته باشد چنانچه که در یکی از فرهنگ های لغت معتبر مانند دهخدا ، عمید و … باشد .
  • دارای ریشه لاتین نباشد .
  • شئونات و قوانین اسلامی رعایت گردد .
  • استفاده از برخی نام ها مانند ایثار گران و … باید مورد تایید از سازمان یا ارگان مربوطه باشند .
  • نام انتخابی باید سه سیلاب باشد و از اسماء خاص در آن به کار گرفته شده باشد .
  • استفاده از نام های مانند بازرگانی ، خدماتی در اسم شرکت باید از پس از اخذ مجوز های لازم صورت بگیرد .
  • اسم های انتخابی نباید اختصاص به تشکیلات دولتی داشته باشد .
  • همچنین نام هایی که خلاف بر موازین شرعی می باشند نیز قابلیت ثبت نخواهند داشت .

نام شرکت

اهمیت استعلام نام شرکت

در نظر داشته باشید عدم استعلام نام شرکت می تواند به رد نام منجر شده و مراحل ثبت شرکت های شما را به تعویق بیندازد چرا که باید برای درخواست تعیین نام مجدد اقدام نمایید .
البته به این معنا نیست که باید مراحل ثبت شرکت را از ابتدا انجام داد ، بلکه مجددا باید درخواست تایید نام ارسال گردد و ۱ الی ۲ روز مراحل کار را عقب اندازد .

نکات مهم در نام شرکت

  • اگر نام اشخاص حقوقی که برای ثبت مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذیربط باشد ، باید پیش از ثبت توسط متقاضی مدارک مربوطه تقدیم و تسلیم گردد .
  • اگر نامی منجر به ثبت و آگهی گردد اعتبار آن نا محدود خواهد بود در غیر این صورت نام پیشنهادی ارائه شده در سامانه ثبت شرکت ها به مدت سه ماهه اعتبار خواهد داشت و اگر سهامی عام باشد تا شش ماه اعتبار خواهد داشت .

تعیین نام شرکت ها

پس از استعلام نام شرکت ، اگر تمامی شرایط مربوط به تعیین نام اشخاص حقوقی رعایت گردد باید به سامانه ثبت شرکت ها مراجعه نمایید .
پس از تکمیل اطلاعات اولیه مربوط به شرکت در مرحله تعیین نام اشخاص حقوقی ، شما ۵ نام پیشنهادی می توانید عنوان کنید که باید به ترتیب اولیت بندی تان باشد .

در این قسمت توجه داشته باشید اگر نام مربوطه دارای مستند نام باشد ، باید در بخش توضیحات معنی نام مربوطه را که به استناد فرهنگ لغت مورد تایید من جمله عمید ، معین و دهخدا است را وارد و سپس تایید نمایید .
در انتهای مراحل پس از تکمیل اطلاعات مربوط به اعضاء و سهامداران شرکت به مرحله تایید نهایی و رسید پذیرش خواهید رسید.

پس از انجام مراحل باید در انتظار اداره ثبت شرکت ها باشید و پس از ۱ الی ۲ روز کاری از طریق شماره پیگیری که سامانه به شما داده است با مراجعه به صفحه پیگیری وضعیت می توانید رد یا پذیرش نام های پیشنهادی تان را متناسب با اولویت نام هایی که داده اید ، مشاهده نمایید و ابلاغیه تایید نام و سایر مدارک شرکت دریافت کنید .

مشاوره استعلام نام شرکت

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه استعلام نام شرکت و یا ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری و ثبت تغییرات شرکت میتوانید با شماره ۰۲۱۸۸۸۸۸۸۴۹ تماس حاصل فرمایید و یا فرم استعلام را پر نمایید تا در اسرع وقت با شما تماس حاصل شود.

دیدگاهتان را بنویسید