First to file (سیستم اولین ثبت)

اگر دو یا چند شخص مستقل از دیگری اختراع واحدی کرده باشند در این که کدام یک از آنها حق ثبت اختراع را دارد در قوانین کشورها رویه واحدی وجود ندارد.
درقانون اختراع ژاپن، آلمان، اتحادیه اروپا، شخصی که قبل از دیگری یا دیگران اظهارنامه خود را به ثبت می رساند مخترع محسوب و حق ثبت اختراع را خواهد داشت. در قانون اختراع آمریکا، شخصی که قبل از دیگری یادیگراتن اختراع را انجام داده است مخترع تلقی و حق ثبت اختراع را دارد و لو این که شخص یا اشخاص دیگری قبل از اون اظهارنامه ثبت اختراع را به اداره مالکیت صمعتی تسلیم کرده باشند.
در موافقت نامه تریپس در این خصوص مقرراتی نیامده است.
با توجه به ماده ۲۹ قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب ۱۳۱۰، کسی که بدواً مطابق این قانون تقاضای ثبت اختراع به نام خود می نماید مخترع شناخته می شود مگر این که خلاف ادعای او در محاکی صلاحیت دار به ثبوت برسد.
در ماده ۳ طرح ثبت اختراعات پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی، در رابطه با موضوع مورد بحث، مقررات روشن آمده است. به موجب بند (۳) ماده مرقوم، هرگاه دو یا چند شخص مستقل از دیگری اختراع واحدی کرده باشند، شخصی که اظهارنامه اختراع خود را زودتر به ثبت رسانده باشد و یا در صورت ادعای حق تقدم هرکدام که بتوانند اثبات کنند در تاریخ مقدم به صورت معتبر اظهارنامه خود را به ثبت رسانده مشروط بر این که اظهارنامه مذکور مسترد یا رد یا مسکوت گذارده نشده باشد، حق ثبت اختراع را خواهد داشت.

نوشته شده در